Jak fotím | Fotografování při natáčení filmů | autor Christophe Brachet
Možná to zní divně, ale fotografovat jsem se původně naučil pod vodou. Přijel jsem do Paříže z Martiniku, kde jsem pracoval jako instruktor potápění a učitel surfování. K úspěchu při fotografování filmových produkcí mi pomohl Dominique Besnehard, známý francouzský herec a agent, z něhož se stal také filmový producent. Dal mi šanci při natáčení filmu, který produkoval, a ten se stal odrazovým můstkem mé kariéry. Techniky, které jsem se dříve naučil, jsem přitom uplatnil v novém stylu fotografování.
Práce na místě, kde se natáčí film
Jako fotograf samouk se na place chovám instinktivně. Zkušenosti získané při fotografování pod vodou se pro mě staly překvapivě dobrým základem pro fotografování filmových scén. Když chcete pod vodou pořídit dobrý snímek, musíte se pohybovat velice nenápadně, jinak ryby snadno vyplašíte. Věřte nebo ne, na place je pro mě vždy důležité mít na to paměti, protože pracuji ve velice omezeném prostoru.
Je naprosto zásadní, abych nikoho nerozptyloval a nevydával žádné zvuky, které by mohl zachytit mikrofon. Proto má také tichá závěrka mých fotoaparátů Alpha pro mou práci stěžejní význam. Nejenže mohu pořizovat potřebné snímky, aniž bych narušoval natáčení, ale navíc mi umožňuje zachytit co nejpřirozenější okamžiky, které se produkčnímu týmu budou líbit.
Volba správného objektivu
Při pořizování svých snímků používám celou řadu různých objektivů, protože každý z nich nabízí něco trochu jiného.
Když chci zachytit celou scénu nebo když pracuji na obzvlášť stísněném místě, používám objektiv Sony FE 24 mm f/1,4 G Master. Další v řadě je objektiv FE 35 mm f/1,8, který má tu výhodu, že je malý a lehký.
Na portrétní snímky používám objektivy Sony FE 55 mm f/1,8 ZA a FE 135 mm f/1,8 G Master. Všechny jsou extrémně ostré, ale nejraději mám objektiv FE 135 mm f/1,8 G Master, protože produkuje mimořádně ostré snímky a současně nabízí rychlé a tiché automatické ostření.
Technologie napomáhající budovat důvěru
Kromě toho, že se ke všem kolem sebe chovám s respektem a ohleduplně, důvěru herců a štábu si získávám také díky tomu, že na mnou pořízené snímky se mohou hned podívat. S pomocí aplikace Sony Imaging Edge Mobile přenáším přes Wi-Fi připojení ty nejlepší snímky z fotoaparátu do telefonu. Je pak velice snadné jim je ukázat a zároveň mi to umožňuje s lidmi na place navázat dobré vztahy. Také mi to pomáhá později, když chci, aby mi zapózovali pro snímky, které pro filmovou produkci potřebuji vytvořit.
Kromě fotoaparátů řady Alpha 9 a Alpha 7R používám také fotoaparáty Alpha 7S a Alpha 7S II, protože díky svým schopnostem za horších světelných podmínek se výborně hodí pro můj styl dokumentárních snímků. Těším se také, až budu pracovat s fotoaparátem Alpha 7S III a s využitím jeho funkcí pro video natočím krátké videoklipy ze zákulisí, které budou mé snímky doprovázet.
Nastavení a používání fotoaparátu
V pořizování snímků, jaké si představuji, mi má výbava Alpha pomáhá mnoha způsoby. Často musím pracovat ve stísněném prostoru nebo fotografovat z obtížného úhlu. Malá velikost a hmotnost spolu s výklopným displejem fotoaparátů Alpha proto představují oproti digitálním zrcadlovkám skutečnou výhodu.
Důležitá je pro mě také rychlost ostření. Obvykle fotografuji s velice nízkou clonou, a proto potřebuji mít jistotu, že oči objektu budou dokonale zaostřené. Automatické ostření na oči mi umožňuje fotografovat s malou hloubkou ostrosti, a přitom vím, že oči budou v každém snímku dokonale ostré. Mohu tak přistupovat ke komponování snímků s větší kreativitou a fotoaparát přitom nepřetržitě oko sleduje, dokonce i když se dostane na samý okraj záběru.
Vždy fotografuji v režimu manuální expozice a nastavení si upravuji tak, jak potřebuji. Výhodou fotografování bezzrcadlovkou je, že ve hledáčku i na displeji vidím přesně takový snímek, jaký po stisknutí spouště vznikne. Při fotografování proto mohu v reálném čase kontrolovat expozici a vyvážení barev a sledovat hloubku ostrosti.
Většinu času fotografuji ve formátu JPEG a pro účely filmových plakátů také někdy ve formátu RAW. Všechny černobílé obrázky obvykle fotografuji naživo na fotoaparátu s použitím efektu černobílého snímku s vysokým kontrastem. Líbí se mi, že mohu vytvořit nádherný obrázek a použít ho přímo z fotoaparátu, aniž bych ho musel upravovat.
Uvedené produkty
ILCE 7S III |
|
SEL 24F14GM |
|
SEL 135F18GM |
|
SEL 70300G |
|
SEL 70200G |
|
SEL 85F18 |
|
SEL 35F18 |
|
SEL 55F18Z |
|
Christophe Brachet |
„Na foťáku α7S se mi líbí, že je malý a nenápadný, takže s ním můžu fotit přirozené momentky“ |