Možná to zní divně, ale fotografovat jsem se původně naučil pod vodou. Přijel jsem do Paříže z Martiniku, kde jsem pracoval jako instruktor potápění a učitel surfování. K úspěchu při fotografování filmových produkcí mi pomohl Dominique Besnehard, známý francouzský herec a agent, z něhož se stal také filmový producent. Dal mi šanci při natáčení filmu, který produkoval, a ten se stal odrazovým můstkem mé kariéry. Techniky, které jsem se dříve naučil, jsem přitom uplatnil v novém stylu fotografování.

© Christophe Brachet | Sony α7R II + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/320s @ f/4.0, ISO 320

Práce na místě, kde se natáčí film

Jako fotograf samouk se na place chovám instinktivně. Zkušenosti získané při fotografování pod vodou se pro mě staly překvapivě dobrým základem pro fotografování filmových scén. Když chcete pod vodou pořídit dobrý snímek, musíte se pohybovat velice nenápadně, jinak ryby snadno vyplašíte. Věřte nebo ne, na place je pro mě vždy důležité mít na to paměti, protože pracuji ve velice omezeném prostoru.

© Christophe Brachet | Sony α9 II + 85mm f/1.8 | 1/125s @ f/1.8, ISO 1250

Je naprosto zásadní, abych nikoho nerozptyloval a nevydával žádné zvuky, které by mohl zachytit mikrofon. Proto má také tichá závěrka mých fotoaparátů Alpha pro mou práci stěžejní význam. Nejenže mohu pořizovat potřebné snímky, aniž bych narušoval natáčení, ale navíc mi umožňuje zachytit co nejpřirozenější okamžiky, které se produkčnímu týmu budou líbit.

Volba správného objektivu

Při pořizování svých snímků používám celou řadu různých objektivů, protože každý z nich nabízí něco trochu jiného.

Když chci zachytit celou scénu nebo když pracuji na obzvlášť stísněném místě, používám objektiv Sony FE 24 mm f/1,4 G Master. Další v řadě je objektiv FE 35 mm f/1,8, který má tu výhodu, že je malý a lehký.

© Christophe Brachet | Sony α9 + 85mm f/1.8 | 1/640s @ f/1.8, ISO 250

Na portrétní snímky používám objektivy Sony FE 55 mm f/1,8 ZAFE 135 mm f/1,8 G Master. Všechny jsou extrémně ostré, ale nejraději mám objektiv FE 135 mm f/1,8 G Master, protože produkuje mimořádně ostré snímky a současně nabízí rychlé a tiché automatické ostření.

Technologie napomáhající budovat důvěru

Kromě toho, že se ke všem kolem sebe chovám s respektem a ohleduplně, důvěru herců a štábu si získávám také díky tomu, že na mnou pořízené snímky se mohou hned podívat. S pomocí aplikace Sony Imaging Edge Mobile přenáším přes Wi-Fi připojení ty nejlepší snímky z fotoaparátu do telefonu. Je pak velice snadné jim je ukázat a zároveň mi to umožňuje s lidmi na place navázat dobré vztahy. Také mi to pomáhá později, když chci, aby mi zapózovali pro snímky, které pro filmovou produkci potřebuji vytvořit.

© Christophe Brachet | Sony α7R II + 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/1.8, ISO 400

Kromě fotoaparátů řady Alpha 9 a Alpha 7R používám také fotoaparáty Alpha 7S a Alpha 7S II, protože díky svým schopnostem za horších světelných podmínek se výborně hodí pro můj styl dokumentárních snímků. Těším se také, až budu pracovat s fotoaparátem Alpha 7S III a s využitím jeho funkcí pro video natočím krátké videoklipy ze zákulisí, které budou mé snímky doprovázet.

© Christophe Brachet | Sony α7S + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 2000

Nastavení a používání fotoaparátu

V pořizování snímků, jaké si představuji, mi má výbava Alpha pomáhá mnoha způsoby. Často musím pracovat ve stísněném prostoru nebo fotografovat z obtížného úhlu. Malá velikost a hmotnost spolu s výklopným displejem fotoaparátů Alpha proto představují oproti digitálním zrcadlovkám skutečnou výhodu.

Důležitá je pro mě také rychlost ostření. Obvykle fotografuji s velice nízkou clonou, a proto potřebuji mít jistotu, že oči objektu budou dokonale zaostřené. Automatické ostření na oči mi umožňuje fotografovat s malou hloubkou ostrosti, a přitom vím, že oči budou v každém snímku dokonale ostré. Mohu tak přistupovat ke komponování snímků s větší kreativitou a fotoaparát přitom nepřetržitě oko sleduje, dokonce i když se dostane na samý okraj záběru.

© Christophe Brachet | Sony α9 + FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS | 1/80s @ f/4.5, ISO 4000

Vždy fotografuji v režimu manuální expozice a nastavení si upravuji tak, jak potřebuji. Výhodou fotografování bezzrcadlovkou je, že ve hledáčku i na displeji vidím přesně takový snímek, jaký po stisknutí spouště vznikne. Při fotografování proto mohu v reálném čase kontrolovat expozici a vyvážení barev a sledovat hloubku ostrosti.

© Christophe Brachet | Sony α7S + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/1250s @ f/2.8, ISO 640

Většinu času fotografuji ve formátu JPEG a pro účely filmových plakátů také někdy ve formátu RAW. Všechny černobílé obrázky obvykle fotografuji naživo na fotoaparátu s použitím efektu černobílého snímku s vysokým kontrastem. Líbí se mi, že mohu vytvořit nádherný obrázek a použít ho přímo z fotoaparátu, aniž bych ho musel upravovat.

Uvedené produkty

ILCE 7S III

SEL 24F14GM

SEL 135F18GM

SEL 70300G

SEL 70200G

SEL 85F18

SEL 35F18

SEL 55F18Z



Christophe Brachet

Web, Facebook, YouTube

„Na foťáku α7S se mi líbí, že je malý a nenápadný, takže s ním můžu fotit přirozené momentky“